Page 4 - Shajarian
P. 4

‫پن ‌جشنبه‪17‬مهر‪99‬‬                                                           ‫‪4‬‬

‫شجریانبدونشک‪،‬ازهنرمندانیاستکهحوزهفعالیتخودشرابهقبلوبعدازخودشتقسیمکردهاست؛یعنیشمانم ‌یتوانید‬                                                                 ‫متولد ماه مهر‬                                                           ‫روايت زندگی محمدرضا شجریان‬
‫تصویریازموسیقیسنتیایراندرده ‌ههایاخیر‪،‬بدونحضوراوداشتهباشید‪.‬اودرمشهدمتولدشدهوزندگیهنریخودش‬                                                                                                                                                      ‫صداي افسونگر شرق‬

          ‫راآغازکرد‪.‬نگاهیانداخت ‌هایمبهبازخوانیکوتاهزندگیووقایعمهماینچهرهدوس ‌تداشتنیهنروفرهنگایرانی‪.‬‬

‫یکی از برگ‌های درخشان زندگی شجریان‪،‬‬                                                               ‫پس از آشنایی با معلم موسیقی به نام جوان‪ ،‬او به اجرای‬      ‫‪1340‬‬             ‫‪1336 1327 1319‬‬
‫آشنایی و همکاری با هوشنگ ابتهاج بود؛ مردی‬                                                       ‫آوازهای بدون ساز و نیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان هم‬            ‫‪1346 1338‬‬
                                                                                                                                                                               ‫قسمت این بود که خسروي آواز‬                            ‫فرزند بزرگ استاد مهدی‪ ،‬با او راهی‬    ‫اول مهرماه این سال بود که فرهنگ و‬
  ‫که یکی از بزرگ‌ترین شاعران تاریخ معاصر‬                                                         ‫م ‌یپردازد‪ .‬البته اولین بار‪ ،‬در سال ‪ 1331‬بود که صدایش‬                        ‫ایران‪ ،‬به دانشسرای مقدماتی در‬                         ‫جلسات قرآن م ‌یشد‪ .‬این جلسات‪ ،‬به‬      ‫هنر ایران‪ ،‬صاحب یکی از بزر ‌گترین‬
‫ایران است‪ .‬ابتهاج خیلی صدای استاد را دوست‬                                                         ‫از رادیو خراسان پخش شد‪ .‬رادیو برای استاد خو ‌شیمن‬                          ‫مشهد رفته و در آنجا تحصیل کند‪.‬‬                         ‫صورت هفتگی برگزار م ‌يشد و هر بار‬
‫داشت و صدای او را غیر مادی و از دنیایی دیگر‬                                                      ‫بوده و بعدها در مسیر حرف ‌های او و شناخته شدن به عنوان‬                      ‫از همین دانشسرا بود که با یک معلم‬                       ‫نیز در منزل یکی از شهروندان سرو‬         ‫خوانندگان تاریخ خودش شد؛‬
‫می‌دانست‪ .‬بیشترین همکاری شجریان با رادیو‬                                                                                                                                     ‫موسیقی هم آشنا شد تا چیزهایی را‬                        ‫سامان م ‌ییافت‪ .‬محمدرضا چون فرزند‬     ‫محمدرضا شجریان‪ ،‬فرزند بزرگ استاد‬
                                                                                                    ‫مه ‌مترین هنرمند آواز سنتی ایرانی‪ ،‬نقش زیادی بازی‬                        ‫که به صورت‌سینه به‌سینه آموخته‬                         ‫استاد بود‪ ،‬ارج و قرب زیادی داشت‪ .‬اما‬   ‫مهدی‪ ،‬در این روز و در مشهد به دنیا‬
  ‫نیز‪ ،‬در زمانی اتفاق افتاد که ابتهاج در رادیو‬                                                                                         ‫کرد‌هاست‪.‬‬                             ‫بود‪ ،‬حالا به صورت علمی‌تر و فنی‌تر‬                     ‫در کنار این اتفاق‌‪ ،‬استعدادی خاص و‬    ‫آمد تا از همان شهر‪ ،‬رشد و نمو خودش‬
 ‫حضور داشت و مدیریت تولید آثار موسیقی را‬                                                                                                                                        ‫بیاموزد‪ .‬در حین دانشسرا‪ ،‬به‬                         ‫حنجر‌های خا ‌صتر داشت؛ طوری که از‬
                                                      ‫در چنین سالی بود که استاد‪ ،‬در اوج دوران جوانی با فرخنده گ ‌لافشان ازدواج کرد و‬                                         ‫ورزش‌های والیبال و فوتبال و کشتی‬                       ‫همان ابتدا مشخص بود قاری ممتازی‬         ‫را آغاز کند‪ .‬پدرش فردی محترم و‬
              ‫انجام می‌داد‪.‬‬                          ‫صاحب‪3‬دختر و یک پسر شد؛ به نا ‌مهای فرزانه‪ ،‬افسانه‪ ،‬مژگان و همایون‪ .‬همایون در‬                                                                                                                                           ‫از قاریان ممتاز مشهد بود‪ .‬خانواده‬
‫در چنین سالی بود که محمدرضا‪ ،‬با فرامرز‬            ‫حال حاضر‪ ،‬خود از خوانندگان معتبر موسیقی سنتی ایران است و البته گاه برخلاف رویه‬                                                     ‫هم می‌پرداخت‪.‬‬                                             ‫خواهد شد‪.‬‬                  ‫مادر ‌یاش نیز شناخت ‌هشده و معروف‬
‫پایور‪ ،‬از بزرگ‌ترین موزیسین‌ها و سنتورنوازان‬
 ‫موسیقی ایرانی آشنا شد و ردیف‌های آوازی‬                                      ‫پدر‪ ،‬درگیر موسیق ‌یهای تلفیقی و ترکیبی هم م ‌یشود‪.‬‬                                                                                                                                                        ‫بودند‪.‬‬

   ‫را هم نزد وی بیشتر آموخت‪ .‬او به سنتور‬                                ‫اولین اثرش را برای رادیو‪ ،‬به همراه رضا ورزنده‪ ،‬استاد سنتور‪ ،‬خواند‪ .‬این قطعه با عنوان‬                 ‫سرانجام محمدرضای جوان‪ ،‬پایش به تهران هم باز شد‪ .‬در همین سفر بود که با احمد‬
  ‫هم علاقه زیادی داشت و حتی مدتی دور از‬                                ‫«برگ سبز شماره‪ »216‬موجود است‪ .‬روایت خود استاد از این ماجرا خیلی جالب است؛‬                             ‫عبادی آشنا شد و همچنین در کلا ‌سهای اسماعیل مهرتاش شرکت کرد‪ .‬ورود او به‬
  ‫چشم پدر و به صورت مخفیانه‪ ،‬این ساز را‬                                                                                                                                      ‫تهران‪ ،‬ک ‌مکم باعث شد تا اساتید این حوزه‪ ،‬شناخت بیشتری از او پیدا کنند و برخی نیز به‬
 ‫دنبال می‌کرد‪ .‬این آشنایی باعث شد تا دانش‬                                ‫«مسئول آن بخش خیلی محکم برخورد م ‌یکرد‪ ،‬ورزنده را صدا کرد‪ .‬ورزنده هم آمد و‬                          ‫زیرکی دریابند که استعدادی خدادادی در این حوزه‪ ،‬در شرف شکوفایی است‪.‬‬
                                                                       ‫مثل سربازها خبردار ایستاد‪ .‬گفت‪ :‬کوک کن و چیزی ضبط کن‪ .‬رفتیم و ضبط کردیم‪».‬‬
    ‫تخصصی او در این زمینه بیشتر شود‪.‬‬
                                                               ‫‪1350 1347‬‬
    ‫‪1350‬‬

                                                 ‫‪1347‬‬                                                            ‫محمدرضا که دانشسرا را از‬                                    ‫استاد البته درگیر حوز‌ههای هنری دیگری هم بود ‪ ،‬از جمله اینکه درجه ممتاز خوشنویسی را هم دریافت کرده بود‪ .‬او در‬
‫‪1351 1351‬‬                                                                                                         ‫سر گذرانده بود‪ ،‬استخدام‬                                    ‫سال‪ ،1347‬با حسن میرخانی‪ ،‬از اساتید شناخت ‌هشده خطاطی‪ ،‬آشنا شد و در کلا ‌سهای او شرکت کرد‪2.‬سال بعدتر هم‬
‫او ‌جگیریشجریان‪،‬بابرنامهگ ‌لهابود؛چراکهدرآنزمانرادیو‪،‬‬                                                            ‫آموز ‌شوپرورش بود‪ .‬اما بعد‬                                  ‫البته ب ‌هواسطه استمرار در کارش‪ ،‬توانست درجه ممتاز خوشنویسی را به دست بیاورد‪.‬‬
‫رسانهاصلیمردممحسوبم ‌یشدوارجوقربیدیگرداشت‪.‬در‬                                                                    ‫از مدتی فعالیت در این حوزه‪،‬‬
‫همینبرنامهگ ‌لهابودکهبانورعل ‌یخانبرومندآشناشدوشیوه‬    ‫پدر علاقه چندانی نداشت که فرزندانش‪ ،‬با شهرتی غیر‬        ‫وارد وزارت منابع طبیعی شد‪ .‬او‬                  ‫البته در کنار آواز‪ ،‬استاد قرائت قرآن را هم به‬                                                   ‫شجریان تصمیم گرفت که از رادیو خارج شود‪ ،‬چون رویکرد آن را‬
‫آوازیسیدحسینطاهرزادهرانزداویادگرفت‪.‬یکسالبعدترنیزبا‬      ‫از قرائت قرآن شناخته شوند‪ .‬محمدرضا هم به احترام‬        ‫چون کشاورزی هم خوانده بود‪،‬‬                     ‫طور جدی دنبال م ‌یکرد‪ .‬یکی از افتخارات‬                                                         ‫قبول نداشت‪ .‬بعد از واقعه ژاله خونین نیز دیگر هنرمندان مانند هوشنگ‬
‫عبداللهدوامیآشناشدوردیفآوازیوشیو‌ههایتصنی ‌فخوانیوی‬     ‫پدرش‪ ،‬اسم خودش را سیاوش بیدگانی انتخاب کرده‬              ‫اطلاعات خوبی در این زمینه‬                     ‫کس ‌بشده وی در این حوزه‪ ،‬کسب مقام‬                                                             ‫ابتهاج و گرو‌ههای شیدا و عارف و‪ ...‬از رادیو خارج شدند تا بدین وسیله‪،‬‬
‫راهمبهگنجینهخودشاضافهکرد‪.‬‬                                ‫بود تا با این نام آوازهایش در رادیو پخش شود‪ .‬البته‬      ‫داشت‪ .‬در زمانی که کسوت‬                       ‫اول در رقاب ‌تهای تلاوت قرآن کشوری بوده‬
                                                       ‫آشنایانش م ‌یدانستند که بیدگانی‪ ،‬همان شجریان است‪.‬‬       ‫معلمی داشت‪ ،‬در رادکان‪ ،‬از توابع‬                ‫است‪ .‬در سال بعدتر بود که شرکت د ‌لآواز‬                                                                ‫اعتراض خودشان را به وقایع اتفاق افتاده نشان دهند‪.‬‬
‫تصنیف«ازخونجوانانوطن»‪،‬ازمعرو ‌فترینتصنی ‌فهای‬            ‫اما سرانجام پدر‪ ،‬به او اجازه داد که با نام خودش آواز‬  ‫چناران کار م ‌یکرد و حتی مدتی‬                  ‫را تأسیس کرد تا کارهای خودش را در این‬
‫اجتماعی در ایران است که توسط عارف قزوینی سروده شده‪.‬‬    ‫بخواند و این‪ ،‬شد تولدی دوباره برای محمدرضای جوان‪.‬‬                                                       ‫حوزه به صورت حرف ‌های دنبال کند‪ .‬این‬                                                            ‫تصنیف سپیده‪ ،‬در چنین سالی بود که شکل گرفت؛ با شعری از‬
‫این تصنیف توسط افراد زیادی بازخوانی شده‪ ،‬اما هیچ کدام‬                                                               ‫ساکن این شهر بود‪.‬‬                                                                                                                        ‫هوشنگ ابتهاج و تنظیم محمدرضا لطفی‪ .‬این تصنیف تا مد ‌تها‪ ،‬یکی‬
‫بهشهرتاجرایشجریاندرسال‪ 51‬نرسیده‪.‬ضمناینکه‬                                                                                                                           ‫شرکت هنوز دارد کار م ‌یکند‪.‬‬                                                               ‫از نشانگان موسیقی میهنی در صد‌اوسیما بود تا اینکه در سا ‌لهای اخیر‬
‫اجراییدیگرازآندرسال‪ 58‬همضبطوبهمخاطبانارائهشد‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                ‫دیگر پخش نم ‌یشود‪ .‬هوشنگ ابتهاج که موسیقی این تصنیف را شنیده‬

                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫بود‪ ،‬تقاضا کرد که شعرش را خودش بسراید‪.‬‬

     ‫‪1352‬‬                                            ‫‪1354‬‬                                         ‫‪1354‬‬                                                          ‫‪1356‬‬                                                                                                      ‫‪1357‬‬

 ‫درچنینسالیبودکهمحمدرضا‪،‬باهنرمندانیدیگرچون‬         ‫درچنینسالیبودکههمایونشجریانهمبه‬              ‫یکیازعک ‌سهایقدیمیمرتبطبامحمدرضا‬                              ‫باغلامرضادادبهآشناشدکهبهگفتهخودش‪،‬ازمه ‌متریناتفاقاتزندگ ‌یاشبودوچیزهایزیادیازاین‬                             ‫دهه‪ ،60‬دهه همکاری درخشان ‪2‬غول‬
 ‫محمدرضالطفی‪،‬ناصرفرهن ‌گفر‪،‬حسینعلیزاده‪،‬جلال‬         ‫دنیاآمد؛هنرمندیکهبهگفتهخیل ‌یها‪،‬قرار‬         ‫شجریان‪ ،‬مربوط به سال‪ 1354‬و جشن هنر‬                           ‫استادآوازآموخت؛«شایدمه ‌مترینبخشزندگیهنریمنآشناییباایشاناستودرککلاسایشان‬                                     ‫موسیقی سنتی ایرانی بود؛ شجریان و‬
 ‫ذوالفنونوداوودگنج ‌های‪،‬بهعضویتمرکزحفظواشاعه‬       ‫بودجایگزینیشایستهبرایاستادباشد‪.‬اجرای‬        ‫شیرازاستکهبههمراهمحمدرضالطفیوناصر‬                               ‫از سال‪ ۵۸‬که هنوز هم ادامه دارد‪( ».‬محمدرضا شجریان‪ :‬کتاب راز مانا) همچنین آلبو ‌مهای مختلفی با‬                ‫مشکاتیان‪ .‬همکاری این دو‪ ،‬منجر به‬
‫موسیقیدرآمدندکهسرپرست ‌یاشراداریوشصفوتبرعهده‬      ‫کنسرتبرایکشورهایخارجینیزازهمینسال‬            ‫فرهن ‌گفر‪،‬قطع ‌ههاییرااجراکردند‪.‬اینقطع ‌هها‬                                                                                                                                 ‫تولید آلبو ‌مهایی چون ماهور‪ ،‬بیداد‪ ،‬نوا‪،‬‬
‫داشت‪.‬تصنیفداروگکهشعرینوازنیمایوشیجبودهمدر‬          ‫آغازشد‪.‬بخ ‌شهاییازاجراهایماندگاراستاد‪،‬‬      ‫بهصورتزندهودرراس ‌تپنجگاهبود؛دستگاهی‬                                                                   ‫گروهپایورونیزگروهشیداوعارفکاروعرضهکرد‪.‬‬                               ‫دستان و ‪ ...‬شد‪ .‬همچنین همکاری با‬
   ‫همینسالوباهمراهیمحمدرضالطفیساخت ‌هشد‪.‬‬           ‫درکشورهایخارجیضبطشدهودردسترس‬                ‫کهب ‌هواقعدرحالفراموشيبود‪.‬اینآلبومبعدهابا‬                                                                                                                                   ‫گروه عارف ادامه داشت که نتیج ‌هاش‬
                                                    ‫ماقراردارد‪.‬بههمینواسطهبودکهبخشیاز‬          ‫همیننامارائهشدتایکیازدستاوردهایهنری‬                              ‫ربنا در چنين ساليبودكهمتولدشد‪.‬البتهاستادقصداجرانداشت‪،‬صرفاًدرحالآموزشبه‬                                     ‫برگزاری کنسر ‌تها و اجراهایی در‬
                                                  ‫خارج ‌یها‌‪،‬اوراصدایافسونگرشرقم ‌ینامیدند‪.‬‬                                                                                                                                                                                ‫خارج کشور بود‪ .‬اما همکاری شجریان‬
                                                                                                           ‫ویلقببگیرد‪.‬‬                                           ‫شاگردانشبودكهدعاهاوقرائ ‌تهاراچطوربخوانند‪.‬بعدبراياينكهآنهامتوجهبشوند‪،‬خودشآنرا‬                             ‫و مشکاتیان یک سطح و رویکرد‬
                                                                                                                                                                 ‫اجراكرد‪.‬راديوهمهميناجراراپخشكردوبدي ‌نترتيب‪،‬كييازنمادهايشناختشجريان‪،‬دعاي‬                                  ‫دیگری داشت‪.‬‬

                                                                                                                                                                                                      ‫ربنا‪‌،‬زادهشدوبرايهميشهدرخاطر‌ههاباقيماند‪.‬‬                           ‫دوردوماجرايكنسر ‌تهاياستادو‬
                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫داريوشپيرنياكان‪،‬جمشيدعندليبي‬
                                                                                                                                                                         ‫همكاريباگروهپيرنياكانوعندليبيآغازم ‌يشودكهنتيجهاينهمكاري‪،‬برگزارياجراها‬                           ‫و البته همايون شجريان از در پاییز اين‬
                                                                                                                                                                        ‫وكنسر ‌تهاييدراروپاوآمركياست‪.‬سالبعدتركهزلزلهرودبارومنجيلاتفاقم ‌يافتد‪،‬آنها‬                        ‫سالدرآمركيااتفاقم ‌يافتد‪.‬ايناجراها‪،‬‬
                                                                                                                                                                  ‫كنسر ‌تهاييرادراروپاوآمركياسروسامانم ‌يدهندتابتوانندكمك‌هاييرابرايزلزل ‌هزد‌ههاجمع‬                      ‫مقدمه انتشار آلبوم ياد ايام‪ ،‬آسمان عشق و‬
                                                                                                                                                                 ‫كنند‪.‬البتهايندستفعالي ‌تهايانسا ‌ندوستانهدرسا ‌لهايبعدهمبهمناسب ‌تهاييتكرارم ‌يشود‪.‬‬                      ‫دلشدگانو‪...‬همشدكهدرهمينسا ‌لها‬
                                                ‫‪1399‬‬                                                                                                                                                                                                                      ‫اتفاق افتاد‪ .‬همايون ابتدا در كسوت نوازنده و‬
 ‫پيامويدئويياستادبرايتبركيسالنووچهر‌هايكهدرآن‬                                                                       ‫‪1374 1371 1368 1360 1358‬‬‫در ابتداي دهه‪ ،90‬شجريان همكار ‌يهايي‬‫كنسرتي ديگر با گروه شهناز در تالار كشور برگزار‬‫شجريان‪ ،‬عليزاده و كلهر‪ ،‬دو آلبوم ب ‌يتو به‬‫كنسر ‌تهايوطنياستادنيزدرشهرهاي‬‫بعدهادركسوتهمخواندركنسر ‌تهاي‬
  ‫برخلافهميشهبودوموهايبسياركوتاهش‪،‬علاق ‌همندان‬    ‫هم با برادران پورناظري‪ ،‬تهمورث و سهراب‪،‬‬      ‫م ‌يشود‪ .‬آلبوم صوتي مرغ خو ‌شخوان و ‪2‬آلبوم‬                      ‫سر نم ‌يشود و فرياد را منتشر كردند‪ .‬اين‬          ‫اصفهان‪ ،‬شيراز‪ ،‬ساري‪ ،‬كرمان و سنندج هم‬                     ‫پدر شركت مي‌كرد‪.‬‬
  ‫رانگرانكردوباعثايجادشايعاتيشد‪.‬البتهاستادشهريور‬  ‫انجام م ‌يدهد كه آلبوم رن ‌گهاي تعالي نتيجه‬  ‫تصويري كنسرت شجريان و گروه شهناز در دوبي‬                        ‫دو آلبوم‪ ،‬نامزد جايزه گرمي كه معتبرترين‬         ‫برگزارم ‌يشود‪.‬درهمينسالاستكهآلبوم‬
 ‫سال‪ 1394‬نيز در بيمارستان كسري بستري شد‪ .‬در همين‬  ‫همين همكاري است‪ .‬البته اين آلبوم رسمي‬         ‫و تهران نيز در اوايل دهه ‪ 90‬منتشر م ‌يشود تا‬                  ‫جايزه دنياي موسيقي هم هست‪ ،‬شدند‪ .‬البته‬         ‫چشمه نوش‪ ،‬گنبد مينا ‪ ،‬جان عشاق و در خيال‬
 ‫سالهمآلبومطريقعشق‪،‬دستاوردمشتركاوومشكاتيان‬        ‫منتشر نشد‪ ،‬ولي روي اينترنت موجود است‪.‬‬          ‫پيش روي علاق ‌همندان قرار گيرد‪ .‬انتشار اين‬                   ‫سهم شجريان از گرمي صفر بود‪ ،‬هرچند كه‬           ‫راباهمكاريمحمدرضاوبعدترمجيددرخشاني‬
                                                  ‫در اين آلبوم استاد از سازهاي ابداعي خودش‬      ‫آلبو ‌مها در ابتداي دهه ‪ 90‬صورت گرفت‪ .‬حالا‬                    ‫سهم جايز‌ههاي جهاني كلهر و عليزاده بيشتر‬         ‫منتشرمي‌كند‪.‬خاطراتمجيددرخشانيهم‬
                   ‫رونماييشد‪.‬‬                      ‫استفاده كرده بود‪ .‬همكاري با پورناظر ‌يها‬    ‫استاد تمام و كمال‪ ،‬در جايگاه شماي ‌لگونه خود‬                   ‫شد كه به واسطه كم شدن فعالي ‌تهاي استاد‬         ‫ازهمكار ‌يهاييكهبااستادداشتهجالباست؛‬
                                                                                               ‫نشسته است؛ صداي افسونگر شرق و ايرا ‌نزمين‪.‬‬                                                                     ‫اينكهتصورنمي‌كردچنينخوانند‌هاياي ‌نقدر‬
          ‫‪1395‬‬                                        ‫ديگر تداوم نيافت و او با گروه شهناز‬                                                                                 ‫تفسيرم ‌يشد‪.‬‬                           ‫به او احترام گذاشته و در ديدار اول‪ ،‬بخواهد‬
                                                            ‫اجراهايي را داشت‪.‬‬
 ‫محمدرضا شجریان ‪ ،‬خسرو‬                                                                                                                                                                                                                 ‫برايشبخواند‪.‬‬
   ‫آواز ایران عصر پنجشنبه‬
                                                  ‫‪1391 1388 1384 1383 1381 1380‬‬                                                                                                                                                     ‫‪1378‬‬
‫‪ 17‬مهر‪ 1399‬چند روز بعد از‬
‫تولد ‪80‬سالگی در بیمارستان‬                              ‫نامه‌اي از شجريان خبرساز شد‪ .‬او به ضرغامي‪،‬‬                ‫زلزله جانسوز بم در زمستان ‪82‬اتفاق‬                               ‫از ابتداي دهه‪ 80‬شمسي به بعد‪،‬‬                         ‫درسال‪ 76‬بودكهآلبوم«شب‪،‬‬
                                                         ‫رئيس وقت صدا و سيما نامه‌اي نگاشته و‬                  ‫افتاد‪ .‬در زمستان سال بعد‪ ،‬در سالگرد اين‬                         ‫همكار ‌يهايي با يكهان كلهر و حسين‬                    ‫سكوت‪ ،‬كوير» منتشر شد‪ .‬در سال ‪78‬‬
      ‫جم تهران درگذشت‪.‬‬                                   ‫اشاره كرد كه سازمان آنها از پخش آثار او‬               ‫حادثه تلخ‪ ،‬شجريان در كنار عليزاده و كلهر‬                       ‫عليزاده اتفاق م ‌يافتد؛ كه كنسر ‌تهايي‬                 ‫نيز جايزه افتخاري يونسكو با عنوان‬
                                                        ‫جلوگيري كنند‪ ،‬مخصوصاً سرود ايران اي‬                      ‫و همايون‪ ،‬كنسرتي را در تهران برگزار‬                         ‫را در اروپا و آمركيا شامل م ‌يشد‪ .‬همايون‬               ‫جايزه پكياسو را گرفت‪ .‬كتاب راز مانا‪،‬‬
                                                         ‫سراي اميد يا همان تصنيف سپيده؛ چرا‬                    ‫مي‌كنند‪.‬همزمانمطرحم ‌يشودكهقصد‬                                  ‫نيز در اين كنسر ‌تها شركت داشت‪.‬‬                       ‫كيي از بهترين آثار مرتبط با زندگي‬
                                                          ‫كه آنها را متناسب با سال‌هاي ‪57‬و ‪58‬‬                   ‫دارند مجتمعي به نام باغ هنر بم را هم در‬                      ‫حاصل اين همكار ‌يها و اجراها‪ ،‬آلبو ‌مهايي‬
                                                                                                                                                                             ‫چون داد و بيدا و زمستان بوده است‪ .‬كلهر‬                  ‫و آثار و ديدگا‌ههاي استاد نيز سال‬
                                                       ‫م ‌يدانست و غيرمرتبط با شرايط فعلي‪ .‬همين‬                          ‫اينشهربسازند‪.‬‬                                        ‫و عليزاده بعدها‪ ،‬بزر ‌گترين نوازندگان‬                 ‫بعدترچاپشد‪.‬استادآرا ‌مآرامدرحال‬
                                                        ‫نامه و اتفاقات ديگر‪ ،‬باعث شد تا رابطه او و‬                                                                                                                                  ‫تبديل شدن به شمايلي تمام و كمال‬
                                                         ‫صدا و سيما و بدنه رسمي‪ ،‬شكرآب شود‪.‬‬                                                                                       ‫بي ‌نالمللي ايران لقب گرفتند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                            ‫در هنر ايراني بود‪.‬‬

                                                  ‫اشعاریازعطاروسایهخواندهاند‪ .‬آهنگسازوسرپرستگروه‪:‬محمدرضالطفیبود‪.‬‬                                            ‫وقتی خبر رسید که طبق وصیت نامه استاد محمد رضا شجریان قرار است پیکر این‬  ‫از تهران به توس‬
                                                  ‫محمدرضا لطفی و زیدالله طلوعی‪ :‬تار‪ ،‬پشنگ کامکار‪ :‬سنتور‪ ،‬بیژن کامکار‪ :‬تنبک‪،‬‬                                 ‫هنر مند بزرگ در کنار مقبره فردوسی در توس به خاک سپرده شود‪ ،‬بسیاری یاد‬
                                                  ‫درویش رضا منظمی و هادی منتظری‪ :‬کمانچه؛ عبدالنقی افشارنیا‪ :‬نی و اسماعیل‬                                    ‫کنسرت جان‌جان افتادند‪ .‬این کنسرت در تیر ماه سال ‪ 1355‬در جشن هنر توس‬
                                                                                                                                                            ‫برگزارشد‪ .‬استادشجریان در این کنســرتقطعاتیدر دستگاهسه گاه‪،‬همراهبا‬
                                                                                      ‫صدقی آسا‪ :‬عود در این کنسرت نواخته اند‪.‬‬
   1   2   3   4